Wandelen bij Mas de Barberans – Els Port

Bij de volgende excursie, beloof ik alvast plechtig, dat ik mijn hakjes en laarsjes thuis laat en in ieder geval sportschoenen of mijn wandel Uggs aan zal hebben.

We hadden gehoord dat er in de buurt van het stuwmeer La Senia een kloof moet zijn, waar je zo met de auto in kan rijden en heerlijk kunt picknicken. Op 1 mei, een feestdag in Spanje leek ons dat wel wat. Bij Mas de Barberans zijn we eraf gegaan en hebben een hobbelige weg van 6 km genomen, niet wetende of dit de juiste weg was, reden we verrast verder. Op een gegeven moment zagen we een paar geparkeerde auto’s, dus dit moest iets zijn. We stapten uit en zagen een bruggetje, ja we waren bij iets!

We begonnen te lopen en het zag er schitterend uit. Steil omhoog waren traptreden aangelegd en de 1e stop was bij een grote grot. Op het plateau zat een Spaans gezinnetje te picknicken en we kregen te horen dat je verder omhoog kon. Nadat we uitgepuft hadden en een aantal schitterende foto’s genomen zijn, ging de tocht verder. Kim en Dion zijn vast vooruit gegaan om bij de kruising te kijken welke kant we op zouden gaan. Ze zijn een stuk verder naar boven gelopen en zoals dat bij bergen gaat, je doet er altijd langer over, dan dat je bij aanvang denkt.

We besloten de Vall naar beneden te volgen. En daar stond een boog gemaakt van een rots en beneden zag je het kabbelende water. Mooi, mooi, mooi!

Toen we beneden aankwamen, zag je een watergoot en heel veel rotsen. Dat was dus de weg om weer bij het begin punt te komen. Klimmen en klauteren, dat was dus onze eind missie. Bram probeerde limbodansend voorbij een rots te komen en ik (compleet met A-sportieve instelling) keek naar iedereen om te bepalen welke weg het best was voor mij. Je weet wel, die blonde met die leuke suède haklaarsjes. Dion had de shortcut gevonden, Kim volgde hem en Bram was nog aan het limbodansen. Ook ik nam de shortcut en toen Kim zei, dat wordt springen mam, dacht ik hink, stap, sprong. Het eind was dus van een rots van 1 meter hoog, over het water 1 meter), naar een wankel plateau dat lager lag. Leuk voor peuters, die te veel energie hebben. Minder leuk voor moeders, met spierpijn van de fotoshoot van vorige dag.

Eerst de camera, dan de tas en een vest, zodat ik in ieder geval al weer wat droogs zou hebben mocht ik mis springen. Maar als een echte ballerina landen ik stabiel op 2 voeten aan de overkant.

Ja, de Mas de Barberans is een leuke wandeling, voor ouders met jonge kinderen die van klimmen en klauteren houden.

Daarna zijn we nog doorgereden naar het picknickterrein, waar je midden in de natuur heerlijk kunt vertoeven. Ook vanaf hier zijn verschillende wandelroutes uitgezet. Dat vervolg stuk moeten we onthouden, want we zijn moe, maar voldaan weer met de auto terug naar Vinaròs vertrokken.

Al met al een leuke dagtocht, die we de gasten van B&B Casa Amamos aan kunnen raden.

Anja Besselink

Geef een reactie

