Uitzicht op de palmbomen en zicht op de kale bomen.

“Wat er vandaag niet is, kan er morgen zijn”, is al jaren een lijfspreuk van me. En ook dit keer werkt hij weer. We zijn 2 weken bezig geweest met het vinden van woonruimte in Nederland en zijn gestart bij de woningstichtingen, anti-kraak en in de particuliere sector.

kip of eiOm het kort te houden. Het is een beetje het kip en het ei verhaal. Zonder werk geen woonruimte – zonder woonruimte geen werk. De woningstichting had een fout gemaakt met mijn inschrijving, waardoor de woningen waarvoor ik geselecteerd was, zijn komen te vervallen. Voor een fantastische anti-kraak woning moesten we binnen een dag in Nederland zijn om met de bezichtiging mee te doen. Helaas ging dat niet lukken. Grappig,… zouden we daar een contract gekregen hebben, dan hadden de kinderen borg voor ons moeten staan.

Fokke en sukke bureaucratieDaarna heb ik met een loting meegedaan en ik was de winnaar van een mooi huis in Didam. Voor de zekerheid maar contact gezocht met Laris om na te gaan of ik, aangezien ik geen vast inkomen heb, in aanmerking kan komen voor deze woonruimte. De schatkist is nog vol en het is geen probleem om iemand borg voor me te laten staan. Zelfs de huur een half jaar of jaar vooruit betalen is mogelijk, alleen een loonstrook overhandigen is op dit moment moeilijk. Na 2 telefoontjes en 2 mailtjes nog maar een keer gebeld. Een collega vertelde dat de medewerkster het druk had en pas 6 januari tijd had om mijn dossier te bekijken. Toen ik zei dat er via een ander kanaal ook een tijdelijke woning beschikbaar was gekomen, moest ik maar kiezen of ik de particuliere woning nam of tot 6 januari wilde wachten op een reactie. $%^&*()#$%^…. Yup, ik had de meest klantvriendelijke medewerkster toegewezen gekregen.

Uitzicht op de palmbomen en zicht op de kale bomen.Zoals gezegd, er was ook een koophuis in Lobith -dat in de verhuur gaat-, vrij gekomen en die gaan we 3 januari bekijken. Dat betekent dus dat we 1 januari nog naar de champagne instuif gaan bij Patty en Ton om van iedereen en alles afscheid te nemen en daarna vertrekken we op 2 januari met de volle C1 + dakkoffer naar Westervoort. Waarschijnlijk zullen we rond 10 januari de sleutel van ons nieuwe verblijf krijgen.

De komende dagen gaan we het appartement weer in oude staat terug brengen en onze spullen weer verzamelen. Dit keer zal er wel een vervoerder alle achtergebleven spullen ophalen en bezorgen, want in mijn verzamelwoede heb ik ook hier weer het een en ander aangeschaft. We hebben ons oude huis met inboedel en al verkocht en dat houdt dus in dat we nu ook echt niets meer hebben.

Mijn garderobe bestaat uit zomerkleding, fleece-vesten en spijkerbroeken. Behalve een inboedel mag er dus ook voor “echte” kleding geshopt worden. Ook Bram heeft slechts 2 pakken en voor de rest alleen maar maar korte broeken, T-shirts en spijkerbroeken.

webshop till you dropHet shopwalhalla is weer geopend. Ik ben natuurlijk meteen weer bij alle postorderbedrijven mijn garderobe bij elkaar aan het harken en aan het kijken of mijn oude eetkamerstoelen en mijn bank nog te krijgen zijn. Mijn smaak is niet veranderd, dus ik koop zoveel mogelijk oude spullen – nieuw terug.

Linda en Bram ziekenhuis Castellon

Linda heeft de Minimouse oortjes van de zuster op

Vandaag zijn we nog even bij Linda op bezoek geweest. Die ligt al ruim 10 dagen in het ziekenhuis van Castellon. Dat is dus iets wat je niet wilt! Hier in een ziekenhuis terecht komen. De medische zorg is uitstekend, misschien nog wel beter als in Nederland, maar voor de rest is er geen zorg en het ziekenhuis is echt zo sober. Hier zorgt de familie voor een patiënt, iets dat wij Nederlanders absoluut niet gewend zijn. Ze mag de afdeling niet af en moet zelfs een ziekenhuispyjama aan. Ja, het doet je denken aan Tom Hanks in the terminal. Maar ze zag er goed uit, voelde zich best goed en het was gezellig. Hopelijk mag ze snel weer naar huis. Het is afwachten op de uitslag en als die goed is, dan zien we haar ook op de champagne instuif.

We zijn daarna nog even op zoek gegaan naar de Primark, maar die konden we niet vinden. Het alternatief was de Zara en de Lefties. (Niets met angora of bont gekocht hoor!) De basis is gelegd, ik heb weer normale broeken!

Voor nu, een knalgoede jaarwisseling en een geweldige start voor 2014.

Tot volgend jaar …. Ergens!

2 Reacties op “Uitzicht op de palmbomen en zicht op de kale bomen.

  1. Goh, dat is toch vreemd om te lezen! Wij gaan over een paar dagen richting Spanje, en jullie komen weer terug ☺️ Ook wij willen onze droom verwezenlijken en een B&B beginnen, hoop toch echt dat we onze draai gaan vinden, gaan daar ook vanuit👍
    Heel veel geluk met jullie thuiskomst en mocht je nog tips of valkuilen hebben waarvoor we uit moeten kijken hoor ik het graag van je!
    Liefs uit Nijmegen x

    • Hallo Marion,
      Super dat jullie een B&B gevonden hebben.

      Wij waren ook verrast dat we onze draai hier toch niet konden vinden. Je gaat ergens 100% voor en ineens kom je tot het besef dat je niet op de juiste plek zit. Dan ga je alles afwegen en maak je de balans op. In het begin voelde we ons in Spanje meer thuis en de laatste maanden zagen we Nederland ineens weer met een andere blik.

      Misschien als we in de B&B hadden kunnen blijven, alles anders was gelopen. Want daar voelde ik me thuis, qua wonen en werken. Vooral het gemis aan sociale contacten brak ons op. In het begin ben je druk bezig met het ontdekken van de omgeving en het uitvinden van hoe het Spaanse leven in elkaar steekt. Daarna start het echte leven.

      Echte tips heb ik niet voor je, want iedereen is anders en elke situatie is anders. Wij waren ook verbaasd toen we tot deze conclusie waren gekomen. We gaan op het juiste moment terug. We kijken terug op een fantastisch avontuur en hebben een geweldige tijd gehad met veel hoogte- en dieptepunten. Een geweldige leerschool voor de rest van mijn leven.

      Ik ga jullie heel veel plezier en vooral succes wensen met jullie droom. Geniet vooral van het avontuur. Ik hoor graag hoe het jullie vergaat in Spanje.

      Groetjes,
      Anja

Geef een reactie

