Volgende verblijfplaats bekend – Lissabon

Bram en Anja Lissavon

Bram en Anja

In de 10 jaar dat Bram en ik samen zijn, hebben we veel meegemaakt, veel gereisd en gezien en veel spannende dingen ondernomen. Nu we alweer bijna 2 jaar in Nederland zijn, lonkt het avontuur weer. 

We zijn eind juli naar Lissabon vertrokken om de boel te verkennen. En ik moet zeggen, wat een heerlijke stad. Wat een vriendelijke mensen en wat een fantastische plek. Met de architectuur maak je er een wereldreis in een paar dagen. Je ziet the Golden Gate bridge uit San Francisco, het Jesusbeeld uit Rio, alle gebouwen hebben “Franse” balkonnetjes en krullen en tierelantijntjes, al la Parijs of Berlijn, je hebt de Cable cars uit LA, de oude trammetjes, net als in Porto. En Vergeet het oude stadsgedeelte niet! Dan heb je nog een soort Rambla’s zoals in Barcelona en zelfs de gebouwen van de stad van kunst en wetenschap uit Valencia kom je er tegen. Lissabon schijnt de oudste stad van Europa te zijn en ik geloof dat meteen. En na deze ontdekkingstocht geloof je ook meteen dat ook Lissabon op 7 heuvels is gebouwd.

Jezusbeeld Lissabon

Lissabon – hoogtepunten

Na de sollicitatie en de goed afgelegde test bij Telepreformance bleef het stil. Je hebt de vacature waarschijnlijk zelf ook voorbij zien komen op de vacaturesites, facebook en andere social media voor Philips en Bol.com. In Portugal is het niet vreemd om geen afmelding te sturen na een sollicitatie. We hoopte nog dat op een late reactie, maar helaas het bleef heel stil.

We hebben opnieuw de koppen bij elkaar gestoken en moesten weer opnieuw beslissen welke kant we op zouden gaan. Gaan we voor een ander avontuur of  blijven we in Nederland? Erg lang heeft het beraad niet geduurd. Bram heeft zijn sollicitatiepet weer opgezet en kwam in Malta, Athene en Ierland terecht. En toen ineens kwam er een bericht uit Lissabon, van een ander bedrijf dat hij benaderd heeft.

Ineens werd het weer heel spannend. Het assessments tijdperk werd gestart. Voor de vacature Helpdeskmedewerker AVG bij Sitel werd behoorlijk wat kennis gevraagd. Alsof hij solliciteerde naar de functie van directeur. De 1e was een pittig assessment met 150 vragen, waar je rekenkennis, algemene kennis en persoonlijke kenmerken werden getoetst. Daarna volgde nog 3 assessment, waarvan er één heel pittig was. Ik denk dat menig systeembeheer zelfs moeite met deze test zou hebben. Aangezien test 3 dezelfde naam had als test 1 hebben ze hem waarschijnlijk 1 fout assessment gestuurd. Er was weer hoop.

De resultaten waren goed, dus BAM, Bram heeft zijn contract binnen. Op 24 september start hij en hij is nu druk bezig met het regelen van woonruimte, het bij elkaar harken van alle benodigde papieren en de rest van alle zaken die je regelt als je  naar het buitenland vertrekt. We gaan ook weer terug in de tijd, want we gaan weer latten. Hij gaat als “pionier” vooruit, om te ontdekken of het werk en de Portugese cultuur bevalt en ik blijf tot december hier. Heeft hij het helemaal naar zijn zin, dan kom ik met mijn gevolg (Probz) die kant op.

Zoals wel vaker bij ons, komt alles weer op het goede moment samen. Als ik een beetje overdrijf, dan kun je haast zeggen, dat Bram op bijna elke vacature in Nederland solliciteert. Helaas zit de Nederlandse arbeidsmarkt niet te wachten op gemotiveerde 50+-ers en gelukkig wordt er in het buitenland niet naar de leeftijd, maar naar de persoon gekeken. Ineens krijgt Bram verschillende telefoontjes van verschillende recruiters, die voor hem een passende baan hebben.

Wat mijn plannen in Lissabon worden, weet ik nog niet. Als ik mag kiezen, dan start ik het liefst weer een B&B in Lissabon. Met Bram zijn basisinkomen en een kleine Bed en Breakfast kunnen we voor Portugese begrippen een heerlijk leven leiden. Voorlopig blijft dit nog even mijn droom. Ik neem even een passieve rol aan en kijk wel hoe het allemaal gaat lopen.

En wordt dit niets, dan staan de lijnen met Athene en Ierland (met als standplaats Berlijn) nog open.

Hoe dan ook: we hebben er ontzettend veel zin in.

4 Reacties op “Volgende verblijfplaats bekend – Lissabon

  1. ===Nu we alweer bijna 2 jaar in Nederland zijn, lonkte het avontuur weer.===

    Hè, dat voelt goed, leuk joh!!
    Wij zelf hebben er eventjes van genoten maar bij jullie komt het uit jullie zelf en wij zijn vertrokken op verzoek van Ingrid en dan is het toch anders. Het kwam niet uit onze tenen (wel uit ons hart hoor, maar dat is niet genoeg). We voelen ons enorm goed in Den Bosch en zijn blij dat we weer Nederlands kunnen praten. Jullie zijn een stuk jonger en gaan er opnieuw weer lekker tegenaan. Heel veel succes!!!

    ===bam, Bram heeft zijn contract binnen. Op 24 september start hij en hij is nu druk bezig met het regelen van woonruimte, het bij elkaar harken van alle benodigde papieren en de rest van alle zaken die je regelt als je vertrekt naar het buitenland. We zijn weer terug naar het begin, want we gaan weer latten. Hij gaat als “pionier” vooruit, om te ontdekken of het werk en de Portugese cultuur bevalt en ik blijf tot december hier. Heeft hij het helemaal naar zijn zin, dan kom ik met mijn gevolg (Probz) die kant op.===

    Dat gaat jullie vast en zeker lukken, wat heerlijk dat het contract al binnen is.
    Jullie zijn echte wereldburgers en hebben niet gauw genoeg aan alleen maar Nederland maar zoals ik jullie inmiddels ken, zullen jullie zeker Nederland niet de rug toe keren en komen jullie vast met regelmaat even weer voor een Nederlandse tour.

    ===ik neem even een passieve rol aan en kijk wel hoe het allemaal gaat lopen.===

    Lijkt me een goed plan, even de kat uit de boom kijken en dan krijg je wel ergens de kriebels voor en ga je er weer vol tegenaan.

    ===Hoe dan ook: we hebben er ontzettend veel zin in.===

    Nou, dat is duidelijk!!
    Ik wens jullie een goede voorbereiding en…..gaan voor die Banaan.

    Liefs Lisette

  2. Angelique en Michaël

    Wat goed !! Op naar het avontuur deel 2 en wij genieten onder de scheveningse zon mee !

  3. Allereerst gefeliciteerd met de nieuwe baan. Ook ik heb gemerkt dat de Nederlandse arbeidsmarkt geen 50+ willen, ze weten niet wat ze missen.
    Gelukkig hoef ik nog geen afscheid te nemen van mijn vriendin en hoop ik haar nog veel te zien voor het december is. Bram veel succes met je nieuwe baan en misschien dat het me nu lukt om jullie te bezoeken zo niet dan word het weer skypen. Met een traan in mijn ogen denk ik al aan het afscheid dat gaat komen maar voor jullie is dit weer een geweldige uitdaging. Kus

  4. Gaaf, een B&B goed idee Anja krijg je weer wat volk over dat is op zeker…

Geef een reactie

