Is het echt? Hebben we woonruimte in Caparica?

In het vorige blog schreef ik al dat Bram ’s middags wilde gaan kijken bij een woning in Caparica. Na een telefoontje, was het antwoord, als je in de buurt bent, bel je maar, dan kom ik eraan. Bram is toen samen met een collega in de bus gestapt en er naar toe gereisd. Na een belletje, kwam er een oude man, in een combo aanrijden en het laatste stuk hebben ze knus met 3 man voorin afgezeten. Het huis is bekeken en de prijs is goed, de locatie is beter en het strand is 3,5 km verderop. De woonruimte zelf ligt op de 2e etage, kleine woonkamer met ingang naar de keuken en een badkamer met toilet. Allebei natuurlijk voorzien van de meest afgrijselijke tegels die je maar kan bedenken en het keukenblok is uiteraard sprankelend, donker eiken. Het zal nog een hele uitdaging worden om hier iets moois van te maken. keuken wonng portugalGeloof het of niet, maar ik ben ze nog lelijker tegen gekomen. Voor de rest heb je nog 4 slaapkamers, waarvan er 1 met badkamer is, ook deze heeft een uitgesproken tegelwand. De vloer in de woonkamer is redelijk en het toppunt een riant terras dat compleet overdekt is. Een echte 2e huiskamer buiten. Na een nachtje slapen zagen we beide nog geen echte minpunten, dus dan roepen we in koor… “dat moeten we doen”.

Een belletje richting de eigenaar en we dachten, we gaan het regelen. De man zei wederom: kom maar als je in de buurt bent, dan tekenen we het huurcontract. Omdat hij geen woord Engels spreekt en zijn advocaat ook niet, en wij natuurlijk niet zulke goede ervaringen hebben met met huurcontracten in het buitenland (Casa Amamos), wilde we nog wel eerst een vertaling van het contract hebben. Dus ging Bram op zoek naar een Engels sprekende advocaat die fiat kan geven door te zeggen, ja tekent u maar, alles is goed. En in die fase zitten we nu. Het contact is gelegd en nu is het afwachten. Omdat de verhuurder argwanend is naar buitenlanders die er net wonen en eigenlijk is het hier standaard, dat iemand borg voor je staat, zodra je een woning betrekt, zal in ons geval de borg, 6 maanden huur zijn. Gaat het allemaal door dan regelt Bram een huurauto zodat hij de Bricorama en andere bouwmarkten leeg kan kopen en in de weekenden heerlijk kan klussen. Duurt het te lang en vindt de verhuurder een andere huurder, dan zijn we weer terug bij af. Leuk weetje: ondanks de salarissen laag zijn in Portugal (minimumloon € 590,- per maand) en de huren in verhouding dus hoog zijn en er geen toeslagen zijn, is het hier wel zo geregeld, dat als je legaal huurt, je de huur van je inkomstenbelasting af mag trekken. Mooi geregeld toch!?

blog scooters Het wordt steeds beter. Als je Bram kent, weet je vast dat hij bijna alles kan regelen, maar dat er 1 ding is, dat hij heel graag wilt, maar wat steeds op een teleurstelling uitloopt. Een eigen scooter in het buitenland. In Spanje heeft hij van alles geprobeerd en is hij zelfs bezig geweest met een 125 cc dingetje. Ook nu was hij weer aan het uitzoeken of je in Portugal met een Nederlands rijbewijs op een 125 cc scooter mag rijden. De een zegt ja, de ander zegt, nee. (Met een Portugees rijbewijs mag het dus wel) Tijdens een lunchpauze zag Bram in de eetgelegenheid 2 politieagenten staan en hij heeft zijn stoute schoenen aangetrokken en is erop af gestapt om het na te vragen. Het mag! Helemaal gelukkig is hij daarna op het internet gaan kijken voor een scheurijzer en in mijn mailbox stond: Die wil ik! Dus zei ik: Ik ook! Dus als het zomer is en alles loopt helemaal goed, dan gaan we over een paar maanden, met een hondenmandje op de scooters samen toeren langs de kust! Bram koopt er eerst een en als ik het rijden erop ook leuk vind, dan neem ik er ook een. Dan wordt het gemis van de snorscooter flink gecompenseerd. Dagdroom: weekendje Algarve!

vrachtwagen colonneAfgelopen weekend ben ik vast begonnen met het verhuisklaar maken van de spullen. Eerst in mijn hoofd en ik kwam al snel tot de conclusie. Bijna alles moet mee. 75% gaat op transport. Nagenoeg alles is nieuw en het opnieuw aanschaffen is duurder, dan alles hier verkopen en daar opnieuw aanschaffen. En ik ben gewoon gehecht aan mijn frutseltjes, potjes en de rest. Tenzij het een vrachtwagen colonne aan verhuiswagens wordt, maakt die paar dozen, eethoek en bedden ook niet veel meer uit.

Portugees lerenNet als in Spanje worden hier ook Portugese lessen voor buitenlanders georganiseerd en ook daar willen we ons graag voor aanmelden. Ik was hier in Spanje natuurlijk zo goed in, dat ik verwacht dat dit voor mij geen probleem zal zijn (Ahum). Ik verwacht niet dat ik ooit echt Portugees ga spreken, maar als ik me met enkele woorden en met mijn handen en voeten uit kan drukken, dan ben ik al helemaal tevreden.

Een Reactie op “Is het echt? Hebben we woonruimte in Caparica?

  1. Hoi Anja. Heb net je blogs van de afgelopen maanden gelezen. Spannend, weer een nieuw avontuur aan te gaan. Maar super leuk. Ik ben blij voor je dat je een man hebt gevonden met wie je al je avonturen kunt beleven. En ook nog een leuke man! Fijn om te lezen dat je weer aan de beterende hand bent. Veel geluk voor jou en Bram en ik blijf jullie volgen. Groeten, Annet

Geef een reactie

