Ik vertrek – lettterlijk en figuurlijk

senseoNog even wat laatste boodschappen (lees Senseo, want dat hebben ze daar bijna niet) halen, wat muziek verzamelen en de auto inpakken en dan kan de reis beginnen. Vanavond om half 11 begint de barre tocht en hopelijk zijn de controles aan de Franse grens en bij de tolpoortjes niet meer zo streng en kunnen we (Probz, Harold en ik) van de ene kant van Europa naar de andere kant komen in 26 uur. Dan start het Portugeese leventje echt en wordt de verblijfplaats Charneca de Caparica. Helaas is tijdreizen nog niet uitgevonden en zullen we via de snelweg de kilometers moeten wegrijden. En dan.. dan ben ik weer bij mijn luver!

belasting portugalIn Portugal doet alles het, maar is er eigenlijk nog niets echt geregeld. Internet hebben we via onze lieve buurvrouw Clara. Die vorige week als welkomstgeschenk een potje Hand made pompoencurry kwam brengen. Ze helpt overal waar het kan en Bram heeft zelfs al belastingles van haar gehad. In de supermarkt, in de kledingwinkel, bij het tankstation… overal waar euro’s van eigenaar worden gewisseld, kan je je nifnummer opgeven. Dit wordt aan je account bij de belasting toegevoegd en daar kun je alles ordenen en verklaren. Zo spaar je je belastingaftrek bij elkaar en betaal je minder BTW. Goed geregeld!

Het water van een van de badkamers was afgesloten, omdat er een slang van de ene meter naar de andere meter was door gelust en dat mag zelfs in Portugal niet. Mijn vraag, waarom nu 2 badkamers tegenover elkaar is nu wel opgelost. In het verleden waren het 2 appartementen en nu dus 1. Omdat Bram afgelopen week tijdens de ongemakken van een verstopt toilet, kennis heeft gemaakt met de loodgieter, heeft deze het slangetje weer terug geplaatst. Waarschijnlijk wordt er bij een volgende controle weer een einddop geplaatst en moeten we weer opzoek naar een ander slangetje. Ook het aansluiten van het stroom ging niet zonder slag of stoot. We zijn aangesloten, maar zouden bezoek krijgen van de monteur. Deze afspraak viel onder werktijd van Bram en toen zijn collega belde om de afspraak te verzetten en na te vragen waarom er een monteur moest komen, was het antwoord, dat de stroomtoevoer niet overeenkwam met het contract. Ons contract van gebaseerd op 6 kilowatt (? Denk ik), en we hadden toegang tot 15. Oo zei Bram, doe mij dan maar een ander contract en dat is gelukt. We hebben nu 3,5 kilowatt stroom. Maar alles doet het nog, de kachel, magnetron, wasmachine , droger en stofzuiger kunnen allemaal tegelijk draaien. Dus voorlopig zitten we nog goed en zitten we er warmpjes bij. En dan was er nog een klein probleempje met het transport van de inboedel. In het kort: 2 bedrijven met een samenwerkingsverband, 1 bedrijf failliet en die was de eigenaar van de vrachtwagen. Met als gevolg dat deze in beslag werd genomen door de curator. En dan raad je het al, ook mijn inboedel hoorde hierbij en werd niet vrijgegeven. Dit ging niet zonder slag of stoot, maar gelukkig heeft de transporteur het allemaal voor elkaar gekregen en staat alles netjes in ons nieuwe stulpje. Ontzettend grappig, maar als je de sleutel van het huis ziet, dan denk je vast dat we in een kasteel wonen. Het is een grote ouderwetse lopersleutel die niet in mijn kleine tasje past, dus ik denk dat ik voortaan weer met hutkoffer over straat kan.

Hier heb ik de eindcontrole van de woning in Didam achter de rug en we hebben nu weer 1 woning tot onze beschikking in plaats van 3. Fijn dat dit ook allemaal goed geregeld is. Ook ben ik van de week druk geweest met het afleggen van de laatste bezoekjes tijdens mijn afscheidstournee.

Wat voor ons en voor de Portugezen nog wennen zal zijn, is dat iedereen echt de hele dag de rolluiken naar beneden heeft en wij de hele tijd de boel omhoog hebben, zodat we daglicht in huis hebben. Ik ben benieuwd of wij straks ook in the Twilight zone gaan wonen of dat wij stug alles opentrekken als we wakker worden.

Voor Probz wordt het ook een heel avontuur, want die heeft de laatste weken een behoorlijk zwervend bestaan gehad en begint nu al te hijgen en te hyperventileren zodra hij mijn auto ziet. En dan te bedenken dat ook hij de reis in zijn reismandje moet maken. Gelukkig wordt dit beloond met het weerzien van zijn beste vriendje.. ik hoop dat hij het ook allemaal de moeite waard vindt.

Ik krijg vaak de vraag: Wat ga jij nou doen? Nou de komende tijd zal ik druk zijn met het ontvangen van monteurs en het regelen van de laatste dingen. Alle deuren en koven van de rolluiken verdienen een behoorlijke lik verf en dat ga ik me op storten. In de tussentijd ga ik opzoek naar de mooie plekjes in de buurt en tegen de tijd dat ik me begin te vervelen, dan zal er wel het eea op mijn pad komen. Dus ik denk niet dat ik me ga vervelen.

Okay.. fasten up my seatbelt en time to explore!

 

 

3 Reacties op “Ik vertrek – lettterlijk en figuurlijk

  1. Anja (en Bram natuurlijk ook),

    Hééééééééééééééééééééééééééééééééééééééél veel succes, plezier geluk, gezondheid en nog veel meer positieve dingen voor jullie. Goed bedoeld zijn we gewoon een heel klein beetje jaloers op jullie 🙂
    Dat wij niet zo veel (meer) reageren op de blog, heeft hoofdzakelijk met onze eigen beslommeringen te maken. We houden jullie virtueel natuurlijk gewoon in de gaten. It’s a small world afterall !!

    XXX
    Urusla en Raymond

    • Ik verwacht jullie ook wel een keer daar te zien. Hopelijk met allemaal leuke verhalen en in de wetenschap dat het geluk jullie nu ook eindelijk eens gevonden heeft!

  2. Geweldig zoals jullie alles weer geregeld hebben. We wensen jullie allereerst een goede reis van zoveel uren in de auto en dat samen met Harold en Probz, dus wel afleiding genoeg. Ik hoop dat het rustig is op de wegen, ik denk nog wel; mensen die met Kerstmis op hun bestemming willen zijn, zijn nog niet vertrokken.
    Dan een gelukkig weerzien met je luver en een heerlijke goede start op jullie nieuw plek in jullie nieuwe land. Heerlijk dat het daar veel lang zo’n mooi en zacht weer blijft.
    Hele fijne Kerstdagen en we hopen dat het nieuwe jaar jullie veel geluk zal brengen.
    Liefs, Lisette

Geef een reactie

