Alles komt/kwam goed

De eerste week zit erop. En we hebben weer genoeg meegemaakt.
De reis ging voorspoedig. Na 19 uur reden we de avondspits van Lissabon in en na een uurtje schuifelen waren we bij Bram. Probz wilde uit zijn tas springen toen hij “Hee Boef”, hoorde. Hij rende op Bram af en raakte daarna toch wel in de war. Alles werd besnuffeld, maar hij bleef het vreemd vinden dat hij Bram en alle spullen aantrof in een vreemde omgeving.

Belem LissbonHij is daarna nog 2 dagen mee naar Lissabon geweest, waar ik Harold alle hotspots van Lissabon dacht te kunnen laten zien. Het enige dat hij niet wilde zien, had ik gevonden : Belém. Met het instinct van een verdwaalde padvinder, kwam hij in alle straten die in de buurt lagen van de hotspots. Zelfs toen ik Tomtom erbij haalde kwamen we nergens. Hij nam het stokje over en daarna kon ik steeds zeggen.. Ja, dat zocht ik. Oja, dat bedoelde ik. Het was ontzettend gezellig en het weer was heerlijk. In de avond ging Bram mee op pad en zijn we naar de winkelcentrums gegaan. Echt tot 0.00 uur zijn hier de winkels open.

Probz tram 28Dag 2 zijn we nadat we Probz even op het strand hebben laten rennen naar Benfica gegaan om daar met de metro verder te reizen. Met de dagkaart kon je ook in de tram, bus en met de cablecars. Een los ritje in de cable car kost € 3,60 en een kaartje voor de hele dag € 6,50. We hebben een uur vast gezeten in tram 28, omdat er een bus met pech op de rails stond en niemand op het idee kwam deze een paar meter verderop te zetten, waardoor het hele verkeer in Alfama vast liep. De tuktuk bestuurders kwamen regelmatig langs om te zeggen, dat het wel 4 uur kon duren, maar iedereen bleef stug zitten. Ik kan met zekerheid zeggen dat iedereen in tram 28 die dag een begeerd foto-object was. En qua tijd hebben we het kaartje er zeker uit gehaald. We hebben on deze dagen tegoed gedaan aan de terrasjes met verschillende soorten koffie en zoete lekkernijen.
vliegveld-lissabonDonderdag was het tijd om Harold naar de luchthaven te brengen. Gelukkig hadden we tijd genoeg, aangezien er op de brug Ponte de 25 abril een flinke file stond. Bij de luchthaven was geen parkeerplaats en nadat de auto even op het voetpad had gestaan en Harold daarna over een doorgetrokken streep reed was het tijd voor een praatje met oom agent, die nou net die dag niet zijn stralende humeur uit de kast had gehaald. Zonder boete, maar met de woorden: gedraag je hier net zoals in Nederland en heb respect voor de autoriteiten, kon hij vertrekken.

Belem LissabonBij thuiskomst ben ik met Probz even naar het strand gegaan. Maar die was niet meer in zijn hum. Vreemde omgeving, niet eten, honden die blaffen, de rare weken voorafgaand aan de autorit, alle stress, het werd hem allemaal te veel. Toen hij niet meer echt op zijn pootjes kon of wilde staan, begon ik me wel zorgen te maken. Maar gelukkig duurde dit maar 2 dagen. Nu is hij weer helemaal in zijn hum en ligt hij erbij als een tevreden hondje.

Nadat we de grens tussen Spanje en Portugal over waren, kregen we te maken met elektronische tol. We zijn door alle poortjes heengereden en na een zoektocht op het internet, kwam ik erachter dat je vooraf via de creditkaart een bedrag moet reserveren als je geen tolkastje hebt. Ik had gelezen dat je de openstaande rekeningen binnen 5 dagen op het postkantoor moet betalen. Dus Bram en ik zijn hier in Charneca naar het postkantoor gegaan. Op de vraag of er iemand Engels sprak, wees de aardige mevrouw naar haar buurman. Die vroeg het kentekenen en toen hij zag dat het een buitenlands kenteken was, zei hij, dat deze niet betaald konden worden, maar datde rekening naar Nederland gestuurd zou worden. Daarna werden we ontzettend vriendelijk uitgezwaaid op het postkantoor.

Het water en het stroom is volgens ons geregeld. Onder de mom van geen bericht is goed bericht, gaan we hier maar vanuit. Het gasfornuis dat geen aansluiting heeft voor butagas staat nog in mijn keuken. Verschillende keren gebeld en gemaild, maar een oplossing gaat er niet komen. Zij zeggen dat we het verkeerde online besteld hebben en hij kan alleen opgehaald worden (omruilen kan echt niet) als we de originele verpakking nog hebben. Bedankt Jumbo – box online! Die is meegenomen door jullie vervoerder nadat hij het gasfornuis bezorgd heeft. Dat wordt dus lastig. Ik vrees dat er niets anders opzit dan deze aan te laten passen. Ondertussen is koken een uitdaging. Ik kook alles in de magnetron en actifry. Tegenwoordig schil ik 2x per dag aardappels, omdat de 1e lichting vaak mislukt. Het smaakt allemaal, maar echt handig is niet. Gelukkig komt de man van de gaswinkel voor de kerst nog langs, zodat ik de potten en de pannen op het vuur kan zetten.

Bram charneca duinenDan blijft alleen de internet aansluiting over. Deze wordt als het goed is morgenmiddag aangesloten. Je lacht je dood, maar ik heb er vertrouwen in, dat het snel gerealiseerd wordt. Bij de 1e aansluiting zei de monteur dat er geen fiber in de buurt is. In de winkel van Meo zeggen ze van wel. De monteur zei: als je je contract laat annuleren, dan zorg ik ervoor dat je snel aangesloten wordt op ADSL. Bram heeft bij de monteur een nieuw contract afgesloten en van het oude contract werd gezegd, dat het geannuleerd was. Hij werd gebeld door de dame van de Meo met de vraag waarom hij het geannuleerd had en Bram zei: dit gaat sneller volgens de monteur. De dame zei, dat er wel degelijk fiber in de buurt is, dus Bram zou snel zijn fiber aansluiting krijgen en zei ze erbij, als je een contract annuleert duurt het 8 dagen voordat er een nieuw contract afgesloten kan worden. De 2e monteur kwam en zei: er is geen fiber in de deze buurt, dus ik kan je niet aansluiten. Monteur 1 belde op, met het geniale idee om op de naam van mij een nieuw contract te ondertekenen, dan zou hij ons HEEL snel aansluiten. Bram naar de winkel en de dame zei: ik snap dat je boos bent, maar ik ben nog veel bozer! Volgens de computer is er fiber in de buurt, maar ja, als de monteur zegt dat het niet kan, dan weet ik het ook niet meer. Ik probeer je voor het weekend aan te sluiten. Na een paar dagen een mailtje, dat de aansluiting 28 december gemaakt gaat worden. Dat is 8 dagen later dan het weekend dat ze beloofd had. Vandaag kwam er bericht. Morgenmiddag van 2 tot 5 wordt het internet (ADSL) aangesloten. Dat zou toch fantastisch zijn!

Boas festas e um feliz ano novo!

Geef een reactie

