Het leek allemaal zo slim

ticketIk heb een ticket naar Nederland geboekt en reis 18 februari af en ben er dan tot 24 februari. Mis ik Nederland nu al?
Nee, alles behalve… alhoewel het natuurlijk niet rot is om een rondje sociale contacten te maken. Dat is natuurlijk altijd wel gezellig, ondanks dat het heen en weer vliegen en overal naartoe tuffen, met andere woorden, druk zijn, niet meer in mijn levenspatroon past.

return to senderNa het opzeggen van mijn Nederlandse telefoonnummer, waar ik toch niets meer aanhad, aangezien ik alles buiten mijn bundel deed, was ik vergeten dat je met  internetbankieren je mobiel gebruikt. Het aanpassen vanuit het buitenland kan alleen met een bevestiging met de post en daar schuilt nu net het probleem. Ik verwachtte nog wat post uit Nederland, maar die is helaas nooit aangekomen. Tijd om de post op te halen en mijn internet bankieren weer actief te maken.

Ik de trotse eigenaar van een defecte actifry. Yup, dat ding waar ik zo lyrisch over was, is op kerstavond overleden en ik ben al ruim een maand bezig om hem gemaakt te krijgen. Als 1e contact gezocht met Mediamarkt. Die verwezen me naar de Europesche garantie van Philips. Contact gezocht met Philips en een telefoonnummer gekregen, om hem in Lissabon te laten maken. Super.. totdat ik op het apparaat las, dat de Actifry van Tefal was. Nog even voor de zekerheid na gevraagd bij Philips of de info inderdaad correct was. Misschien was er sprake van een samenwerkingsverband? Nee, ik moest toch naar Tefal. 3x contact gezocht met Tefal en de laatste keer maar gevraagd of ze konden reageren voordat de garantie was verlopen. En voilla.. een reactie. Helaas geen Europesche garantie, hij moet naar Nederland. Ondertussen ben ik opzoek gegaan in Lissabon naar een Actifry, maar hier zijn ze € 100,00 duurder dan in Nederland. Ja, bijna 2x zo duur. Dus dan maar zelf brengen en hopelijk is hij binnen mijn verblijf gemaakt.
Hij is zo handig, zeker met het beperkte aanbod van eten hier. En ik heb hem ook met het oog op knapperige friet en Portugal aangeschaft. Achteraf gezien niet zo slim… als de motor het begeeft en je 2150 kilometer moet reizen.

acer aspire portugalOmdat mijn laptop niet meer voldeed aan mijn verwachtingen en mijn harde schijf helemaal vol zat, was het tijd om een nieuwe aan te schaffen. Met het oog op de garantie was het misschien toch maar slimmer om deze in Portugal aan te schaffen. Ik heb een kek apparaatje uitgezocht, met 1 Tb en dacht, yes, goed gedaan. Als 1e was het een hele klus om de taal instelling te wijzigen. Want met nog maar een beperkte leesvaardigheid in het Portugees en een onbekend (en onbemind) besturingssysteem .. Windows 10, zijn er al momenten geweest dat ik dacht, uit het raam ermee. Toen die klus geklaard was, begon de volgende klus. Blind tikken op een ander toetsenbord. Daar hadden we natuurlijk niet aangedacht, want het ziet er allemaal querty uit, maar de speciale tekens zorgen voor flink wat spelfouten. Naast de shifttoets zit een < die je iedere keer aanraakt en de entertoets is uitgerust met~. Voordeel is wel dat als ik ooit Portugees
moet typen ik die sneltoetsen snel kan vinden.

armoedegrens portugalVoor degene die willen weten hoe het leven dagelijkse leven in Portugal is, kan ik zeggen dat alles hier relaxt is. Het is een beetje back to the 80´s. De kleine ondernemer is hier nog volop aanwezig in het straatbeeld. Ons kent ons en elke verkoop wordt gestart met een vriendelijk praatje. De mensen zijn uiterst vriendelijk en behulpzaam en kleine winkels zijn er in alle varianten. Van 2e handswinkel tot chips-shop, en van groentewinkel tot ijzerwaren winkel. En alles wat er tussen in zit. De meeste houden siesta tussen de middag en zijn 7 dagen in de week geopened. Daarnaast zijn er een aantal nieuwe uiterst moderne winkelcentra, die van ´s morgensvroeg tot ´s avonds laat geopend zijn. De levensstandaard is hier een stuk lager in verhouding tot Nederland. Dit komt vooral door de lage lonen.
Het gemiddelde salaris bedraagt echter 809 euro. Het wettelijke minimumsalaris staat op 485 euro. 37% van de Portugezen werkt voor een salaris van 600 euro of minder.
De grootste groep (38,6%) verdient tussen 600 en 1.200 euro. Een bescheiden 8,8% heeft een salaris tussen 1.200 en 1.800 euro. En amper 4,1% verdient meer dan 1.800 euro.
kiloknallerLuxe producten zijn kostbaar en boodschappen zijn in deze regio vergelijkbaar met Nederland. Vlees is hier wel erg goedkoop. Zelfs zonder aanbieding, ligt deze een stuk lager, dan de kiloknallers in Nederland.
Zo kocht ik afgelopen week 1,4 kilo ribkarbonaden voor 2,40 en 2 kalfsoesters, slechts 3,20. Betaalbaar zijn de seizoens groenten en fruit. Pijnboompitten zijn hier bijvoorbeeld wel weer gigantisch duur (100 gram € 4,50) Al met al, kun je concluderen, dat de crisis Portugal flink heeft geraakt. Maar, ik denk wel, omdat bijna iedereen in hetzelfde schuitje zit, iedereen over het algemeen tevredener is, dan in Nederland, waar je toch vaak het gevoel hebt, dat je geluk afhangt van het kenteken op je auto.

En natuurlijk … die zonnestralen, die maken een heleboel goed!

 

Geef een reactie

