De omgekeerde wereld

openhaard-aroeiraDe zomer komt ook hier langzaam aan zijn eind. Na een week met veel regen en een weekend met alleen maar regen, weet ik wasrom ik Nederland niet mis.  Overdag is het vaak nog rond de 20 graden, maar de avonden en ochtenden zijn koud en kil. Ook hier hebben we weer een gevecht met de open haard. Wonderlijk dat een schouw, met een ijzeren bak en een spatscherm gebruikelijk zijn om in Portugal te stoken. Een rookgordijn is makkelijk gecreëerd, de koolmonoxide meter werkt.. maar piept nog niet. Prettig en aangenaam is het binnen zeker niet. Naast de open haard verwarmen we de huiskamer met een gaskachel en een elektrische radiator. Het najaars zonnetje is daarentegen wel aangenaam. Uit de wind is het nog steeds goed toefen. Dus binnen op de bank, met sloffen en fleece vesten en dekentje en buiten gaat bijna alles weer uit en warm je op. Vandaag is het droog en het voelt weer als een beetje voorjaar.

mandarijnenEen week of wat geleden heeft het voor het eerst sinds mei weer geregend. Heerlijk dat de plantjes uit de overleef stand zijn en dat alles weer begint aan te trekken. Ook de bodembedekkers groeien ineens en veroveren de zwarte aarde. Ook in de voortuin begon er weer het een en ander te groeien, maar mijn enthousiasme was snel weg. De bodembedekker is daar een veld brandnetels. Echt, geen centimeter is overgeslagen en het gaat nog een flinke kluif worden om dat er allemaal uit te krijgen. Daar waar de zon is, daar zit ik op mijn knieën  wortels te zoeken. Nou ben ik niet echt een tuinierder. Zeker niet, nu ik op een plek 4 kleine slangen tegen kwam. Het buitenleven is hier avontuurlijk…. De citrusbomen doen het goed. De mandarijnen kunnen geplukt worden. De sinaasappels hebben nog een paar maanden zon nodig voordat ze plukrijp zijn.

De laatste maanden hebben we veel gezelligheid over de vloer gehad en de casita heeft zijn dienst bewezen. Het voelt een beetje als het uitbaten van de B&B, waar dit keer alleen maar leuke gasten langs komen. Heerlijk, om quality time door te brengen met geliefde mensen. Iedereen gaat zijn eigen gang, niemand zit elkaar in de weg. Ja, dat huisje is een uitkomst. Kim en Sjoerd zijn in oktober langs geweest en het lijkt lang geleden, maar eind oktober was het nog prima strandweer. Pim en zijn knullen, zullen onderhands wel het paklijstje aan het opstellen zijn. Bram heeft dan ook een weekje vakantie, dus de boys gaan een gezellige tijd tegemoet. Begin januari komt Harold met de meiden langs en zij nemen mijn C-1tje mee naar Nederland, waar hij verkocht gaat worden door Debbie. Het is onzin om hier 2 auto’s voor de deur te hebben staan, dus mijn kleine black beauty gaat in de verkoop. We zijn nog niet van plan om terug te naar Nederland te gaan… dus na januari mag ik mijn dagelijkse ritje naar het strand in de landrover maken.  Gelukkig is het een oude bak, dus een deukje meer of minder maakt niet veel uit.

In februari komen Debbie en Sabine langs, Purdys gezinnetje komt een weekje op bezoek en daarna is het weer tijd om naar Nederland te gaan. Op mijn terug reis neem ik pa mee hiernaar toe en Bram maakt een flits bezoek aan Nederland en levert dan pa weer netjes thuis af. En iedereen die komt wordt geacht sinaasappels en mandarijnen te plukken en te eten.

Als je me zou vragen hoe ik het leven in Portugal zou omschrijven, dan zeg ik vrijheid in het paradijs. De dagen vliegen nog steeds voorbij.  Geen stress…. en de rustige periodes worden afwisseld met gezellige bezoekers. De balans is dus aanwezig.

 

Het enige wat mij nog verbaast is dat deze omgeving – Charneca- nog zo onbekend is. Iedereen kent Lissabon van de stedentripjes, maar in de zomermaanden is dit echt een unieke plek om je vakantie te vieren. In een straal van 60 kilometers vind je de mooiste en verschillende soorten kustlijnen en stranden. De woeste oceaan en het heldere kwabbelende water bij Setubal. Favoriete surfplekken, rustige relax plekken… er is 30 km kustlijn op dit schiereiland en de stranden zijn nooit overvol zijn. Leuke dorpjes in de omgeving, uiteraard Lissabon en een groene omgeving met schitterende natuurparken en de mooie vergezichten en uitkijkpunten en veelste veel musea. Shop till you drop, kan hier met gemak. Alle grote winkelcentrums zijn tot 0.00 geopend.

Dus mocht je op zoek zijn in een verrassende vakantiebestemming, denk dan eens aan Charneca de Caparica.

4 Reacties op “De omgekeerde wereld

  1. en je vader komt ook nog 🙂

  2. Goed idee. We zullen eens kijken voor volgede mei of grote vakantie

  3. Tjonge, het geluk straalt er in je verslag vanaf. Wat een heerlijke tijd beleven jullie daar. Het is echt aan jullie besteed, leuk is dat om te merken. Kennelijk hebben jullie ook al voldoende kennis van de Portugese taal. Dat vind ik echt knap hoor. Jullie krijgen veel mensen op bezoek, dus het is echt genieten bij jullie. Fijn zo’n enthousiast geluid. De stijl van schrijven is erg leuk en aanstekelijk. Ga zo door!! Ik vind het erg leuk om zo op de hoogte te blijven.
    Veel hartelijke groeten van Lisette

  4. Leuk!!! Wij komen naar jullie toe als de zon weer gaat schijnen!!!

Geef een reactie

